Planlegging av bedriftens hjemmeside

frontpage1Mange ting skal bestemmes når bedriften skal på nett. Jeg foreslår at du tar med følgende punkter i planleggingen din for å sikre at du ikke senere blir nødt til å gjøre grunnleggende endringer.

Valg av system for innholdstyring

Dette punktet er viktig mest for å legge premissene for hvordan ting videre skal gjøres. Dette valget påvirker også hvilke muligheter som er tilgjengelige videre. Det aller viktigste her er å ta stilling til hvem som skal holde hjemmesiden oppdatert. Skal dette gjøres innenfor bedriften, er det viktig å velge et system det finnes kompetanse (eller kan læres opp i) internt.

Sidestruktur

Grundig planlegging av strukturen er med på å sette premissene for det videre arbeidet. Et dårlig strukturert nettsted er umulig å finne frem i – både for dere som jobber med siden, og kundene deres. Bruk nok tid på dette til at dere ikke seinere innser at hjemmesiden har blitt et eneste rot. Dette er et av punktene det oftest gjøres feil. Slurv og lite gjennomtenkte innholdsmessige løsninger er helt unødvendig med litt god planlegging og sundt bondevett.

Søkemotorvennlighet

Dette er et av de viktigste punktene dere må ta stilling til. Valg av løsning som ikke hindrer søkemotorene å indeksere sidene deres – og dermed hindre folk i å finne frem til dere. I dag er det ingen grunn til å slurve med dette, da kompetansen er tilstede i det Norske markedet. Pass på at adresser (slik som www.devenia.no/tjenester/) er lette å forstå – både for brukerne og søkemotorene.

Brukervennlighet

Dette er igjen et punkt jeg ofte ser det syndes. Sidene må være lette å navigere, men det er like viktig at tekster og bilder hjelper brukeren til å ta stilling. Du ønsker ikke mange “lesere”. Du ønsker mange som kjøper produktene eller tjenestene dere tilbyr. Kort sagt, du ønsker å tjene penger.

Mang en gang har jeg skullet bestille noe i en nettbutikk, for så å ikke være i stand til å gjennomføre bestillingen fordi systemet som er valgt er umulig å finne frem i eller forstå. Naturlig nok mistet de min bestilling, og antagelig mange andre sine også. Det er avgjørende at gjennomføring av enhver transaksjon, enten det gjelder en bestilling, eller utfylling av et kontaktskjema er lett å skjønne.

Sosial deling – gjør det lett for brukerne å spre budskapet

Pass på at funksjoner for sosial deling er bygd inn i sidene. Dette er den billigste formen for markedsføring av hjemmesiden du kan få, så sørg for å bruke denne muligheten. Om du synes det er feil å få en masse Facebook bokser og Twitter knapper overalt på sidene, så kan du legge de diskret nederst på hver side slik at de ikke “slår ihjel” hovedinnholdet – slik vi har gjort på sidene våre.

Budsjettér med å skaffe trafikk til sidene

Ikke fyr av hele budsjettet på oppbyggingen av hjemmesiden. Du trenger penger også etter at hjemmesiden er lansert slik at du ikke har laget deg en brosjyre som du gjemmer under en stein i skogen. Bruk penger på annonsering av hjemmesiden gjennom AdWords sine sponsede linker. Søkemotoroptimalisering av de viktigste søkefrasene folk bruker for å finne frem til dine produkter eller tjenester er viktig siden dette er noe av det billigste tiltaket du kan gjøre for å få folk til å besøke siden dine.

Har du andre tips?

Bruk kommentarfeltet under for å dele dine meninger med oss andre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring