Markedsføring i sosiale medier

sosiale-medier

Er markedsføring i sosiale medier riktig for din bedrift?

Tilnærmingen til markedsføring i sosiale medier er svært forskjellig fra en nettside i markedsmiksen. For å bli en effektiv kanal, må du tenke veldig annerledes enn den tradisjonelle måten å tenke på.

Tenk på markedsføring i sosiale medier på denne måten

En nettside er en måte å vise frem dine produkter og tjenester til potensielle kunder. Sosial markedsføring har ikke dette som utgangspunkt.

Sosial markedsføring har et helt annen mål

woman holding white cupVi kan definere sosial markedsføring på denne måten: å få direkte tillit ved å engasjere med publikum i direkte dialog og kommunikasjon. Du kan tenke på det som å holde kontakten med dine kolleger, slik at de ikke glemmer deg. Hvis du gjør dette riktig, kan du bygge kundelojalitet nesten som om du sitter i samme rom som kundene dine – uten fysisk å være tilstede.

Det som er viktig å forstå rundt dette med sosial markedsføring, er at dette er en direkte måte å engasjere seg med potensielle kunder hvis du gjør det riktig. I sosiale medier snakker du med dem, ikke til dem. Du må lytte til deres meninger. Du får direkte tilbakemeldinger, og gjennom dette bygges det en gjensidig tillit. Denne måten å markedsføre seg er den mest kostnadseffektive måten du kan vise styrken til merkevaren, og den raskeste måten du kan lære om dine svakheter.

Hvis du har tenkt å engasjere deg direkte med potensielle forbrukere, kan du ikke være redd for hva de har å si.

Bruk sosiale medier som Twitter, Facebook, Linkedin og andre til å få mer fornøyde kunder og spre det glade budskap. Vi kan hjelpe deg til å forstå sosiale medier, og hvilken strategi vil gagne deg mest.

Litt statistikk å huske

Markedsandelen til de dominerende sosiale nettverkene i Norge viser følgende:

Kilde: StatCounter Global Stats – Social Media Market Share

Sosiale medier nå og i fremtiden

ung-mann-som-skriver-macbookI de siste årene har vi sett at Youtube og Google har hatt en sterk vekst, og også WordPress har blitt mer akseptert som en sosial medieplattform. Tumblr er en mulig stor aktør også. En ny trend som har hatt en sterk vekst er Twitters Vine videodeling samt Instagram. For første gang engasjerer folk seg i å dele video til sine jevnaldrende, og noen merker har hatt en sterk vekst i dette feltet.

Videodeling av 6 sekunders videoer er ikke for alle, men det gjøres riktig, kan det gå viralt fort og hardt.

Er dette riktig for deg?

Spørsmålet gjenstår: Skal du bruke ressurser på aktiviteter i sosiale medier? Bør du investere tid og innsats i dette?

Det er ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet. Det hele avhenger av dine mål og hva slags virksomhet du driver. For enkelte selskaper har vi sett en fantastisk suksess, men for andre har det bare endt opp med å bli en stor kilde til irritasjon og frustrasjon.

Kontakt oss i dag

Vi kan hjelpe deg å avgjøre om du bør engasjere deg i – og hvordan du kan gjennomføre en strategi i sosiale medier for din merkevare eller virksomhet.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring