Søkeordoptimalisering

På Metronet (en av våre konkurrenter i det Norske markedet) sin blogg ble det i 2009 diskutert en del aspekter rundt dette med politiske partiers bruk av søk i sin markedsføring. Det snakkes om den etiske problematikken rundt dette med å bruke søkeord som et virkemiddel i politisk virksomhet.

Det var i grunn ikke hva jeg skulle snakke om i denne posten.

Jeg har tenkt å ta tak i en kommentar fra denne posten skrevet av Geir Almåsvold Mo som hevder at det vi driver med heter “Søkeordoptimalisering”. Altså, ikke søkemotoroptimalisering som er den direkte oversettelsen fra engelsk, men altså søkeordoptimalisering. Jeg skal ikke kritisere eller rette Geir her, men det danner bakgrunn for hva vi i bransjen (jeg i hvertfall) sliter med, og alltid har hatt problemer med å finne ut av, nemlig hva kaller folk flest det vi i SEO bransjen driver med? I den grad de i det hele tatt forholder seg til hva et firma som jobber med søk holder på med. Jeg har mine tvil til det også.

Søkeordoptimalisering er egentlig ikke et dumt ord å bruke på faget vårt, men jeg synes egentlig markedsføring via søk er mer dekkende.

Hva tror du om søkeordoptimalisering?

Ser du problematikken med hva folk oppfatter om det vi SEO folk driver med? Er vi for lite flinke til å forklare grunnlaget for businessen vår til folk utenfor bransjen, eller det det slik at det vi holder på med oppfattes som så høytflyvende og ubegripelig at folk rett og slett gir opp å forstå hva faget vårt handler om?

Er vi flinke nok til å kommunisere til markedet hva vi driver med, sånn at potensielle kunder forstår hva de kjøper når de bestiller våre tjenester og produkter?

Du finner ikke lengre det originale innlegget hos Metronet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring