3 viktige søkemotoroptimalisering tips

søkemotoroptimalisering tipsEtter mange års erfaring med søkemotoroptimalisering for kunder og for egne prosjekter, er det noen ting som typisk går igjen hver gang jeg tar tak i et nytt prosjekt. Derfor kommer her et lite knippe med tips som du må ha i bakhodet når du skal sette igang med ditt søkemotoroptimaliseringsprosjekt.

Tipsene er ikke skrevet i prioritert rekkefølge, siden de alle er viktige i din strategi for søkemotoroptimalisering.

Sjekk at systemet du har tenkt å bruke produserer søkemotorvennlige adresser

En søkemotorvennlig nettadresse ser typisk slik ut:

www.devenia.no/underside-som-inneholder-frasen/

og ikke noe slik som

www.devenia.no/index.php?menuid=173&expand=1,106,173

Forskjellen vi ser i søkeresultatene er formidabel, så dette er viktig. Uansett hva Google og de andre søkemotorene måtte påstå (Matt Cutts hos Google kunne fortelle i en video jeg så at dette problemet langt på vei er løst), så er forskjellen i hvor du blir plassert i søkeresultatene så store at dette er ikke verdt å gamble med.

Pass derfor på at du har tatt i bruk riktig system, som lager adresser som inneholder søkeordene dine direkte i adressen til siden. Dersom systemet du har valgt ikke har denne funksjonen, bør du enten vurdere å bytte systemet i et som har dette innebygd, eller be utvikleren få dette på plass før siden lanseres.

Overskriften bør inneholde søkeordet

Overskriften havner i søkeresultatene når folk søker, og er derfor det samme som overskriften i en annonse. Det sier seg selv at du bør bruke tid på å utforme overskriften slik at folk har lyst til å klikke på den. Denne siden har overskriften “3 viktige søkemotoroptimalisering tips” nettopp fordi jeg ville at folk som søker på denne frasen skal ha lyst til å klikke seg inn på siden. Jeg kunne bare ha brukt overskriften “søkemotoroptimalisering tips”, men dette ville blitt lite fristende for den som sitter og bestemmer seg for hvilken side han skal klikke seg inn på.

Bruk søkeordet nedover i teksten

Dette betyr at du bør unngå å fokusere på flere enn et søkeord for hver side. Grunnen til dette er at det er lettere å tilpasse teksten slik at du får optimalisert innholdet til hvert enkelt søkeord. Det er også lettere for søkemotorene å finne ut av hvilken side som handler om hva, slik at du unngår å forvirre de. Husk at søkemotorene er bygd opp ved hjelp av matematiske algoritmer for å finne ut av hva en side på nettet handler om. Det er derfor viktig å innse at det er begrenset hva de klarer å finne ut av ved hjelp av regelsettene de jobber etter.

Prosentmessig bør ikke søkeordet eller frasen gjentas mer enn 2% av den totale teksten. Hver side bør inneholde minst 300 ord – men jo lengre teksten er, jo mer vil søkemotorene like den. Det aller viktigste er allikevel å skrive for leseren og ikke for søkemotorene slik at du ikke ender opp med at leseren bare klikker på tilbakeknappen fordi innholdet er meningsløst eller dårlig skrevet.

Hva er ditt viktigste tips for god søkemotoroptimalisering?

Bruk kommentarfeltet under til å dele med deg av dine erfaringer. Jeg setter også stor pris på det om du vil bruke et av de sosiale nettverkene du er medlem i til å dele artikkelen slik at andre kan ha glede av den.

2 kommentarer

  1. Her har du allerede tatt med noen meget viktige tips. Spredning på sosiale media er også viktig synes jeg og har noen faste jeg deler på.
    Jeg deler på de store og kjente som Facebook, Twitter, Google+ og Linkedin.
    Kommer litt an på hvilken nisje det er i, men å bygge opp en side på Facebook og Google er også noe jeg anbefaler.

    Er man ute etter en instant boost på en ny artikkel, kan timing for deling på sosiale media ha en del og si. Eksempelvis driver jeg en reiseside og publisering på Facebook gjerne søndag formiddag gir en slik gevinst.

    1. Veldig sant det du sier der. Timing betyr mye når det gjelder sosiale medier ja – med mindre det er kona mi Eman som deler siden hun har mer enn 12.500 som følger seg på Twitter og Facebook. Det spiller ikke så stor rolle da 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring