Slik gjør du hjemmesiden din selgende

La meg starte med det viktigste først: det finnes ingen regel for hvordan du gjør en hjemmeside selgende. Det finnes ingen magisk oppskrift. Det kommer an på så mange faktorer, at det er ikke mulig å generalisere og gjøre dette til en terningkast en til seks greie.

Så, i stedet for å skrive en generell og overfladisk artikkel i VG eller Dagbladet stil, vil jeg heller prøve å si noe om hva jeg har erfart gjennom mange år i en bransje full av cowboyer og lurendreiere som bare vil selge inn sine kjempekule “nyvinninger”.

La oss først ta en titt på hva en hjemmeside er for noe, og hva den ikke er.

Hjemmesiden til firmaet ditt er ideelt sett en fullverdig erstatning for det å være tilstede i samme rom som den du prøver å selge til. Dette er hva jeg vil kalle en selgende hjemmeside.

I gamle dager ville dette tilsvart en god postordreannonse i Ivar S. Løge stil.

Verktøy for å måle hva folk gjør på hjemmesiden

usertrack-heatmapI motsetning til postordreannonsen jeg nevnte over, så finnes det en del verktøy tilgjengelig for å kunne observere hva besøkende til din hjemmeside gjør når de er på sidene dine. Dette er både fascinerende og nyttig i forhold til å finne ut av hva blir lest, hvor langt ned på siden går de, og hva klikker de på. Slike verktøy kalles ofte heatmaps, og idéen her er å prøve å tolke seg frem til hvor det nøyaktig gikk galt i forhold til å konvertere en besøkende fra å være en forbipasserende til å bli en kunde, abonnent, fast leser eller hva det enn er du ønsker at besøkende til hjemmesiden din skal bli.

Vi bruker dette verktøyet flittig både på egne sider, og hos kunder. En rekke ganger har vi kunnet se nøyaktig hva som stopper noen fra å få gjort ferdig en handel, eller fylle ut et skjema siden dette verktøyet viser alle bevegelser den besøkende gjør før han eller hun forlater hjemmesiden – inklusiv å kunne se hva vedkommende hadde problemer med ved utfylling.

Ved bruk av dette verktøyet, har vi så funnet ut av hva som stopper oss fra å gjøre hjemmesiden selgende siden vi vet hvor det skar seg.

Statistikk fra de besøkende er et annet verktøy vi benytter hele tiden. Gjennom statistikken, kan vi få pekepinner på gjennomsnittstall og bevegelser generelt på sidene. Vårt favorittverktøy her er Statcounter og ikke Google Analytics. Dette henger sammen med at vi finner mer matnyttig og oversiktlig informasjon der enn Google sin tjeneste.

Den selgende hjemmesiden

Etter at du har begynt å bruke verktøyene over, vil du kunne se en tendens over litt tid. Denne tendensen er hva du trenger å fokusere på. Selvsagt skal du snakke med venner og bekjente om hva de syns om hjemmesiden din, men du skal ikke legge for mye vekt på hva de har å fortelle. Stol heller på tallenes tale fra informasjonen du samler inn fra de som faktisk besøker hjemmesiden din som ikke kjenner deg eller firmaet ditt. Det er tross alt disse du skal overbevise – ikke venner og familie som garantert aldri vil si sin helt oppriktige mening siden de kan være redde for å såre dine følelser.

Sjekk hva dine konkurrenter gjør

For å komme frem til hva som kan fungere for deg, trenger du å ta en rundtur hos andre som operer innenfor samme felt som deg, og se hvordan de har gjort det. Dette kan gi deg en pekepinn på hva besøkende forventer fra en hjemmeside innenfor ditt felt. Men, ikke se deg blind på hva dine konkurrenter har gjort. Det er jo fullt mulig at de bare driver og kopierer hverandre uten å sjekke om hvorvidt nevnte konkurrenter har gjort hjemmeleksa si og sjekket hva de besøkende gjør på deres sider.

Den viktigste tommelfingerregelen her er å gjøre ting litt anderledes i forhold til de andre, men ikke for annerledes. Alternativt, så kan du teste deg frem med å kjøre flere hjemmesider innenfor samme felt, og se hvilken som fungerer best. Det er jo noe med dette at noen liker mora, andre liker dattera, mens atter andre liker begge.

Endre ting en gang i blant, men ikke hele tiden

Dette er et fenomen vi har sett mange ganger blant våre kunder. De tilbringer så mye tid med å se på sine egne sider, at de går lei av designet og syns det er blitt kjedelig. Det er viktig å huske på at dine besøkende ser sidene dine for første gang. De har aldri sett de før, og bruker med all sannsynlighet litt tid på å venne seg til hvor ting befinner seg på sidene. Det er derfor viktig å ikke se på sidene fra ditt eget ståsted, men se for deg at du kommer inn på sidene for aller første gang.

Spør, spør, spør

Når du snakker med kunder som har sett hjemmesiden, er det enormt viktig å sanke inn informasjon dersom de er villige til å snakke om det. Er sidene lette å navigere? Er det for lite eller mye fjas på sidene? Hva kan fjernes uten at det gjør noe for kjøpsopplevelsen? Har vi forklart ting godt nok? Har vi forklart ting for inngående? Gikk de seg vill eller finner de lett frem på hjemmesiden?

Spørsmålene over må stilles hele tiden, og alt må hele tiden revurderes utifra hvilke tilbakemeldinger som kommer inn.

Selv er jeg stor tilhenger av KISS modellen: Keep it simple, stupid. Jo enklere og kortere vei det er til den ønskede handlingen, jo bedre er det. Og det er viktig å huske på at de som besøker siden din er ikke spesialister på hvordan du har tenkt da du utformet sidene. De ser det de ser. Ingenting annet.

Klarer du å erstatte en selger med hjemmesiden din, har du oppnådd det du ville etter min mening.

Hva er din mening om hva som er en selgende hjemmeside?

Kommentarfeltet under er til for å brukes. Si din mening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring