Sjekkliste søkemotoroptimalisering

I første del av kurset i søkemotoroptimalisering snakket jeg litt generelt om hva begrepet “søkemotoroptimalisering”, som jeg heretter vil forkorte til SEO betyr.

La oss nå ta fatt på den interessante delen – nemlig hvordan du praktisk går frem – trinn for trinn.

Det første du må ta tak i er selve nettstedet

Det er viktig å passe på at du ikke har gjort grunnleggende feil for at din hjemmeside ikke skal diskvalifisere seg selv i søkemotorene.

SEO Sjekkliste

For at du skal kunne optimalisere ditt nettsted er det noen punkter du må sjekke om nettstedet ditt, slik at du i det hele tatt skal kunne ha noen sjangs til å starte på klatringen i søkemotorene.

Punktene under er ikke organisert etter viktighet – for de er alle like viktige. Jeg vil her snakke om grunnleggende feil som ofte gjøres, og hvorfor de er så katastrofale for eieren.

Frames – eller rammer på norsk

Sjekk om det finnes frames på nettstedet ditt. Gjør det det, er det på tide å bygge om. Samtlige søkemotorer har problemer med frames-baserte nettsteder, så det er like godt å bli kvitt de med en gang.

Jeg vet jo at det kan være praktisk å dele inn nettstedet ved bruk av rammer – men det er et definitivt fy, fy!

Her er hvorfor frames er absolutt fy,fy:
Når du skal sette igang med den viktigste jobben for å ranke i søkemotorene – nemlig å bygge lenker til sidene, risikerer du at folk kommer direkte til undersidene som egentlig skal ligge inne i rammene, og de vil være helt uten noen form for navigering.

Dette betyr igjen at trafikken søkemotorene bringer deg, går mer eller mindre til spille.

Intern link struktur

Det er vanskelig å gi et generelt råd her, men den interne link-strukturen er et viktig punkt i forhold til å rangere bra i søkemotorene. Pass på at alle sider har en god og logisk navigering, og gjenta gjerne linker til de viktigste sidene på nettstedet. Om du har flere sider som snakker om samme søkebegrep, er det viktig at du pusher all vekten mot den viktigste siden (dette er gjerne siden hvor du selger et produkt eller tjeneste, og ikke sider som snakker om produktet eller tjenesten).

Unngå søppeltekst

Ikke sett inn dine viktigste søkeord på bunn av siden hvor du maskerer at det er søppeltekst der ved å gjøre teksten til samme farge som bakgrunnen. Dette er både stygt, og søkemotorene har skjønt såpass at denne teksten bare er der for deres del – og ikke for brukerne.

Kan du ikke åpent skrive teksten på siden, må du heller la være å ha den med.

Flash-basert nettsted

I en periode har Flash-baserte nettsteder poppet opp som paddehatter. Det er sikkert morro å vise frem fine Flash-sider, men det er bare så trist at søkemotorene ikke kan lese teksten som finnes i den fancy flash presentasjonen. I 2011 har fremdeles ikke søkemotorene blitt glupe nok til at de klarer dette helt, så Flash er definitivt helt uaktuelt om du har tenkt å komme noe sted i søkemotorene. Google har implementert delvis støtte for Flash, men ikke bra nok til at dette kan ses på som et reelt alternativ.

Er du allikevel bestemt på at du er nødt til å bruke Flash, må du derfor lage to versjoner av nettstedet – en Flash-basert del, og en ren HTML del av det samme nettstedet.

Les mer om hva vi kan hjelpe deg med i forhold til søkemotoroptimalisering og lenkebygging. Vi har mange års erfaring innen feltet, og kan lede deg gjennom jungelen av ting du trenger å mestre for å kunne lykkes med din strategi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring