Bloggen

Optimalisering av innhold

No comments

rehab city kairo egypt 300x224 Optimalisering av innholdMens jeg sitter og koser meg i det alltid fine været her i Rehab City utenfor Kairo i Egypt tenkte jeg at det var på tide å påminne om de enkle, men viktige reglene for hvordan du skriver optimalisert innhold på en nettside.

Skriv alltid for leseren – ikke for søkemotorene

Dette er det aller viktigste å passe på. Selv om du gjerne vil til toppen av søkeresultatene hos Google, må du ikke glemme at det er hva som skjer etter at folk har kommet inn på sidene dine som betyr noe. Ikke AT de har kommet til deg, men hva de så gjør. Altså. Skriv teksten forståelig og interessant. Vanlige regler for god tekst gjelder her som alle andre plasser. Et lite tips her kan være å passe på at de viktigste poengene kommer tidlig i teksten, slik at det er kjapt å skjønne hva teksten kommer til å handle om.

Dediker en side til hvert søkeord

Det er vanskelig nok å skrive en god tekst som det er, og søkemotorene er ikke fantastiske på å finne ut av hvilken side som er relevant. Så, for å maksimere muligheten for at akkurat din side eller artikkel skal flyte til toppen av søkeresultatene, bør du jobbe med hvert søkeord på en separat side. En annen grunn til å splitte opp hver side for hvert søkeord, er at du kan lettere kontrollere selve flyten i innholdet når det bare er et tema å forholde seg til. Dette er den samme regelen som tekstforfattere benytter seg av når de skriver reklametekst.

Søkeordet bør utgjøre fra en til to prosent av det totale innholdet

Det viktigste verktøyet vi bruker for å sjekke optimaliseringsgrad, er Page Analyzer fra Ranks.nl. Dette verktøyet gir uvurderlige data for å finpusse optimaliseringsgraden av teksten. Optimalisering av innhold på siden er ikke så vanskelig om du bare benytter de riktige verktøyene.

Men, jeg vil igjen påminne om at det er hva leseren faktisk leser på siden som avgjør om du har gjort en god jobb eller ikke. Meningen med hele tekstskrivingen er å forvandle leseren til en bruker, en kunde eller en abonnent.

Hva tenker du om innhold på en nettside?

Bruk kommentarfeltet under og si din mening.

bjornOptimalisering av innhold

Si din mening

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.