Markedsføring via søkemotorene i Polen

polen-warsawa-skyskraperPolen har de siste 10 – 12 årene endret fra å være et “u-land” til å bli en av de virkelig interessante markedene i Europa.

Polen er derfor et marked som seriøst bør vurderes som startpunkt for ekspansjon ut i Europa.

Når det er sagt, så er det viktig å skjønne at det Polske markedet – og resten av Øst-Europa for den del er i en annen situasjon enn hva vi fra vestlige land er vant til.

Polakkene har jo historisk sett vært mellom barken og veden i mellom stormakter som Tyskland og Russland, og har ut i fra sin kinkige situasjon utviklet en del holdninger til seg selv og sine naboer som har stor betydning for hvordan dette markedet må ses på – og tilnærmes.

Noen av disse holdningene er av gammel dato , mens andre skriver seg fra tiden med kommunisme i landet. Det er derfor viktig i forhold til utvikling av strategier å ta hensyn til særegenhetene i den polske kulturen når valg av strategi skal bestemmes.

På grunn av Polens historie, er landet preget av mange skeptiske holdninger. Samtidig er de veldig opptatt av teknologi og trender – så internett er en naturlig del av hverdagen for mange. Penetrasjonen av bredbånd er noe lavere enn i vesten, men de aller fleste er aktive på internett via “smalbåndslinjer”. Selv om disse linjene har liten båndbredde, er de allikevel permanent tilknyttet nettet.

Søkemotormarkedet i Polen
De største søkemotorene i Polen er pr. i dag Google.pl, Onet.pl og WP.pl (Wirtualna Polska). For betalte plasseringer i søkemotorene ser vi at klikkprisene i dette markedet ligger langt under hva man er vant til fra Skandinavia.

Søkemotoroptimalisering er meget effektivt i dette markedet fordi det gir langt større trafikkvolum enn i Skandinavia. Dette er jo ikke så rart siden den bor 38 millioner mennesker i Polen. Veldig mange av disse er meget kjøpesterke. Andelen nyrike er høy, og villigheten til å bruke penger er tilsvarende høy dersom produktet er riktig.

Polen frem til for 12 år siden
Som en kuriositet tar vi med et bilde av en av de mest kjente landemerkene fra det gamle Polen. En polskprodusert Fiat av gammel årgang. Denne bilen er fremdeles å se på bygdene i Polen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring