Hvilke søkeord skal du satse på?

Tidligere har jeg snakket om de mer tekniske sidene av søkemotoroptimalisering. I denne artikkelen vil jeg fortelle deg om hvordan du skal finne frem til de riktige søkeordene. Valg av riktige søkeord er det viktigste elementet for lønnsomheten i kampanjen.

Valg av riktige søkeord er også den kunnskapen som gode søkemotoreksperter holder mest hemmelig.

I fortsettelsen av denne artikkelen vil jeg bruke et tenkt eksempel som jeg vil omtale som “Bollesen”. Dette er altså en fiktiv bedrift som leverer utstyr til bakerier i Norge. Bollesen har et eget nettsted hvor de selger sine maskiner og deler, og det er i forbindelse med dette nettstedet at de trenger mer trafikk.

På det punktet hvor vi kommer inn i diskusjonen har daglig leder og nettredaktøren for Bollesen allerede blitt enige om de tekniske detaljene rundt nettstedet. Nettredaktøren har også tilstrekkelig med kunnskap til at han klarer å håndtere bygging av linker for å klare å rangere i søkemotorene.

Hvilke søkeord skal så Bollesen satse på?

For å nærme seg denne problematikken sitter de to og drøfter seg i mellom.

De kommer frem til en liste over ord og uttrykk de selv omtaler sine produkter og tjenester. Denne listen danner altså grunnlag for den neste fasen:

De må finne ut om kundene deres omtaler produktene deres på samme måte som de selv gjør.

De er nemlig fullt klar over at det hjelper lite om de får topp plasseringer for søkeord som faktisk ikke blir brukt.

Med grunnlag i listen de har kommet frem til, setter de nå i gang en liten ringerunde til kundene sine hvor de forklarer at de har til hensikt å rangere på topp i Google.no – og at de trenger å få verifisert at søkeordene de selv tror er relevante – faktisk er det.

Etter at de har snakket med et knippe kunder, innser de at kundene slettes ikke omtaler produktene deres på samme måte som de selv, og de justerer dermed listen til å bedre reflektere den faktiske virkeligheten enn den opprinnelige listen gjorde.

Testfasen – verifisere søkeordenes popularitet i Google

Den neste fasen er å finne ut av om både de selv og kundene tar feil – eller om de har en riktig liste over søkeord å jobbe med. Nettredaktøren hos Bollesen vet at den sikreste metoden får å finne frem til antall søk for et søkeord er å kjøre en AdWords kampanje i Google.no som går over et par ukers tid. Google AdWords er i så måte den eneste trygge metoden for å få et sikkert tallgrunnlag.

Han oppretter en AdWords kampanje hvor han lager en annonse og han tar med alle søkeordene fra både den listen de kom frem til selv – og alle søkeordene som kundene mente var mer relevante.

Etter to ukers kjøring av kampanjen setter de seg igjen sammen og gjennomgår resultatene. De konstaterer at både de og kundene hadde litt rett hver.

Gjennomføringsfasen av søkeord kampanjen

Siden de har gjort et godt håndtverk i fra begynnelsen av, vet både daglig leder og nettredaktør hva som er viktige søkeord å jobbe videre med. Nettredaktøren tar derfor tak i de søkeordene som var mest brukt først, og setter i gang en lenkebyggingskampanje med disse ordene.

Han legger deretter opp en sekundær kampanje som han jobber med paralelt hvor han jobber med de mindre søkte ordene – fordi han vet at potensielle kunder kan søke etter veldig spesifikke ting for å finne frem til produktene bedriften selger.

Siste fase – kontroll og justering

Etter at nettredaktøren har fått søkeordene til toppen av søkemotorene bruker han det viktigste verktøyet han har til disposisjon: Statistikken over besøkende.

Gjennom statistikken kan han se hvor mange som besøkte nettstedet – om de ble på nettstedet eller bare klikket seg ut igjen. Han vet nemlig at trafikk i seg selv er verdiløs om det ikke konverterer til kunder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring