Hva er søkemotoroptimalisering?

Skal man forstå markedsføring på nettet er søkemotoroptimalisering kanskje den viktigste delen å legge merke til.

Det å drive med søkemotoroptimalisering er en langvaring prosess som krever dyptgående forståelse av hvordan søkemotorene rangerer resultatene brukerne blir presentert. Søkemotoroptimalisering dreier seg like mye om hva man IKKE skal gjøre, som hva som må gjøres for å lykkes med sin strategi, og se frukter av arbeidet.

Å benytte søkemotoroptimalisering som en strategisk viktig del av markedsmiksen er derfor et felt som må nøye vurderes før man setter i gang – enten dette skal gjøres på huset eller ekstern hjelp skal settes inn.

Hva er så søkemotoroptimalisering?

Jeg vil prøve å gi en kort oppsumering innledningsvis for de med liten tålmodighet, og vil deretter mer dyptgåene drøfte detaljene for de med et ønske om å forstå dette faget mer i detalj.

Kort fortalt er søkemotoroptimalisering å bedrive ulike aktiviteter for å oppnå en høyere rangering i søkemotorene.

I hovedsak består disse aktivitetene av to deler:

  • Teknisk optimalisering på nettstedet
  • Lenkebygging inn til nettstedet

Teknisk optimalisering

Med dette mener vi gjennomgang og kontroll av sidene på nettstedet for å luke bort feil og mangler som HINDRER god rangering i søkemotorene. Jeg sier hindrer fordi dette er hva som kan være resultatet dersom nettstedet ikke er teknisk godt gjennomført med tanke på at sidene skal være i stand til å rangere høyt i søkemotorene.

Tidligere (frem til 2004) var også søkeord frekvens på sidene en avgjørende del av den tekniske optimaliseringen. Man belaget seg da i stor grad på antall forekomster av et søkeord på selve websiden for å rangere høyt i søkemotorene.

På dette tidspunktet var ikke eksterne faktorer særlig viktige for å klatre til topps. Dette forandret seg radikalt da Google på alvor ble dominerende i søkemotormarkedet. Grunnen til at Google ble så store som de har blitt, er nettopp fordi PageRank algoritmen er mindre følsom for manipulering av selve sidene på nettstedet.

Lenkebygging – eller ankertekstbygging

Siden Google benytter seg av en metode som de kaller for Page Rank, ble mye av grunnlaget for rangering endret kraftig. Page Rank algoritmen er meget komplisert, men den har et grunnleggende utgangspunkt for rangering som er enkelt nok.

Antall lenker som peker inn til de enkelte sidene på et nettsted bestemmer hvilken rangering sidene skal få i Google. Dette er selvfølgelig kortversjonen av sannheten. Den lengre versjonen er at Google tar hensyn til mer enn to hundre faktorer i vektleggingen av en nettside. Men – grunnstammen i systemet deres er lenker inn til sidene.

Praktisk eksempel på lenkebygging

Man kan dele inn lenker i to hovedkategorier:

  • Interne lenker
  • Eksterne lenker

En intern lenke kan du sammenligne med et skilt inne i en bygning. En ekstern lenke kan sammenlignes med et skilt som viser vei inn til bygningen.

Søkemotorene vektlegger både interne og eksterne lenker. Dette betyr at det er viktig at den interne link strukturen må være gjennomtenkt og godt gjennomført – samt det trengs eksterne lenker som peker inn til nettsiden for at man skal kunne oppnå å se sin nettside på toppen av søkeresultatene.

Illustrasjonen under viser sammenhengen mellom linker og rangering i søkemotorene. Linker fungerer som “stemmer” i forhold til ditt nettsted.

Stemmegivning hos Goolge i forb. med søkemotoroptimalisering

Noen av “stemmene” bærer høy vekt, og påvirker dermed dine plasseringer i Google mer enn andre stemmer.
Illustrasjonen under viser et typisk søkeresultat fra Google.

Illustrasjon på søk etter bildeler i Google i forb. med søkemotoroptimalisering
Illustrasjon på søk etter bildeler i Google i forb. med søkemotoroptimalisering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring