Slik dominerer du Google sine søkeresultater

photodune-3342233-enter-google-xsOppskriften på å dominere Google sine søkeresultater er like enkel som den er vanskelig.

Du trenger tre ting for å dominere Google:

  1. En hjemmeside, nettbutikk eller blogg som er bygd riktig rent teknisk og innholdsmessig. Den må være godt søkemotoroptimalisert.
  2. Lenkebygging inn til undersidene på hjemmesiden din med lenker som inneholder det viktigste søkeordet for hver enkel side.
  3. Tålmodighet og hardt arbeid.

Gjør du dette, vil du komme til å dominere Google sine søkeresultater samtidig som du vil dominere Bing, Startsiden Søk, Kvasir og de andre søkemotorene.

Under vil jeg gå nærmere inn på hver enkel ingrediens i oppskriften, slik at du får en dypere forståelse av hva de ulike delene inneholder.

1. Hjemmesiden

Her må du passe på en del ting, slik at du får et så riktig utgangspunkt som mulig. Du har to veivalg her; Enten velge et system for styring av innhold slik som systemer basert på fri kildekode som WordPress, Joomla, Drupal eller et av de kommersielle systemene i markedet. Sidene våre drives med WordPress, og jeg kan trygt anbefale dette systemet for en hjemmeside som ikke driver med direkte netthandel.

Det andre alternativet er å bygge manuelle sider. Her kan jeg anbefale å bruke Dreamweaver som arbeidsverktøy siden dette programmet gir en bedre oversikt enn mange andre løsninger, og det støtter bruk av mal-regioner i systemet. Men så mange gode systemer for styring av innhold som finnes i dag, vil jeg nesten aldri anbefale å bygge sidene manuelt. Det er rett og slett for tungvint og gammeldags.

2. Lenkebyggingen

Hensikten med lenkebygging er å hjelpe Google og de andre søkemotorene til å forstå hva hver enkelt underside handler om – og dermed hjelpe søkemotorene til å bestemme hvilke ord og fraser som er aktuelle å bli funnet for. Det viktige her er at lenkene må være offentlig synlige. Det nytter altså ikke å lenke fra Facebook eller andre lukkede systemer, siden Google aldri vil se disse lenkene. Lenkene må komme fra offentlig tilgjengelige sider som andres hjemmesider, blogger, forumer eller bokmerkesider – så lenge de er åpne og synlige for en som ikke er logget inn i systemet.

3. Tålmodigheten og hardt arbeid

Mange tror at så fort hjemmesiden er på luften, er det bare å sette seg klar til å telle alle pengene de skal tjene. De oppdager selvsagt fort at inntektene uteblir fordi ingen finner de på internett. Så, de som ikke er tapt bak en stol, vil jo selvsagt spørre seg selv hav det er som mangler. Er de litt kjappe i hodet, vil de fort skjønne at det er nå arbeidet starter.

Ting du kan gjøre som ikke koster skjorta:

Jeg vil prøve å sette sammen en liste som jeg vanligvis anbefaler alle å gjøre – enten de er store eller små bedrifter. Alle kan dra nytte av disse tipsene uavhengig av hva du driver med. Tiltakene er ikke ment som maratonprosjekter, men som ting du gjør innimellom dine andre daglige rutiner.

Sosiale medier og epost: Bruk Twitter, Facebook, LinkedIn, nyhetsbrev på epost og de andre sosiale mediene til å bygge opp en tilhengerskare som ønsker å holde seg oppdatert om det du driver med. Bare pass på at du ikke overdriver eller bare spammer de ned med reklame. Det er også viktig å finne balansen når det gjelder mengde og frekvens.

Diskusjonsfora: Mange faggrupper har sine egne samleplasser på nettet hvor fagrelatert stoff diskuteres. Bli medlem på et av disse, og bli en aktiv deltaker. Det viktige her er å skjønne at du skal ikke bruke dette til å klippe og lime inn reklametekster, Du skal bruke det til å bygge opp en godt rennomè slik at du bygger opp en status som fagperson. Brukt riktig, så vil du kunne hente inn mange kunder gjennom denne innsatsen.

Hva mener du? Har du noen gode tips du kan dele med oss? Bruk kommentarfeltet under til å dele dine erfaringer med oss andre. 

2 kommentarer

  1. Det er lett å få en nettbutikk opp å stå. Det vanskelige er å få folk til å finne siden din slik at det blir skapt resultater. For øyeblikket er vi bare på facebook og vurderer google adwords. Forstår ikke helt det med google adwords men om du kunne laget et innlegg om det så hadde jo det vært kjempefint! Her kan du ta en titt på prosjekt nettbutikken jeg holder på med; http://www.nettprishandel.no

    Veldig bra innlegg!

  2. Heisann Knut-Arve.

    Jeg startet min karriere som markedsfører på nett da jeg dro igang en nettbutikk som solgte hudpleie for mange år siden. Vi gjorde mange feil de første par årene, men vi oppdaget jo også noen riktige ting vi gjorde. Den gang var ikke sosiale medier kommet noe videre langt, så diskusjonsfora av typen Kvinneguiden og andre relaterte nettsamfunn var en av plassene vi hentet mange kunder. Søkemotorene var jo selvsagt hovedkilden til nye kunder, men alt i alt handlet det om å få til en total som var til å leve av.

    Det som er viktig, enten det gjelder å ta i bruk AdWords eller noe annet, er å ta deg tid til å lære gjennom prøving og feiling.

    Takker for oppfordring til å skrive en artikkel om AdWords. Har tenkt på det en stund, så jeg har en slik artikkel i arbeid i hodet 🙂 Det tar bare litt tid å få artikler ut på nettet noen ganger. Har jo så mye å styre med her i Kairo.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring