Markedsføring av tjenester

Skal du lykkes med markedsføring av tjenester på nett må du tenke litt annerledes enn om du skal markedsføre et produkt eller en gruppe produkter. Prinsippet er det samme – du vil ha flest mulig inn på hjemmesiden din, men måten å gjøre dette på er ikke helt den samme.

For å illustrere forskjellen, gir jeg deg her et lite eksempel på hvordan man markedsfører et produkt først – slik at det er enkelt å se hva som skiller produktet fra tjenesten i forhold til markedsføring.

La oss bruke produktet iPhone som eksempel. Vi har altså allerede nå noe konkret å vise frem. Bilder, tekniske forklaringer, sammenligninger av andre merker osv. Produktet i seg selv gir oss mange innfallsvinkler til markedsføringen.

Markedsføring av tjenester

I forhold til tjenester og vår iPhone i eksempelet over, er saken litt annerledes. La oss si at tjenesten er å reparere iPhone. Du ha altså ikke de samme mulighetene til å spille på produktets egenskaper, siden produktet allerede er kjøpt. Det du skal selge på hjemmesiden din, er at du kan reparere en iPhone som har gått i stykker eller at batteriet har blitt dårlig.

Gi av deg selv – bygg tillit

Gjennom å gi konkrete tips til hva brukeren kan gjøre selv for å finne ut av hva problemet kan være, vil du kunne bygge opp en tillit til at det er nok best at du ser på dette for kunden i stedet for at han fikser det selv om det er litt komplisert. Om rådet du gir bort gratis faktisk løste problemet til kunden, har du ikke gått glipp av en kunde (vedkommende ville antakelig funnet ut av det selv uansett). Ved å være hjelpsom og imøtekommende med en hyggelig tone, har du sådd et frø som senere både kan bli en kunde ved neste korsvei – og han kan også komme til å anbefale deg til andre med lignende problemer, noe som gir deg mulighet til å selge din tjeneste til en til.

Ikke snakk om tjenesten – snakk om løsninger til problemer

Min erfaring med markedsføring og salg av tjenester på nett, er at man jobber med omkringliggende problematikker rundt tjenesten, og snakker mindre om tjenesten i seg selv. Selve tjenesten blir da altså bare løsningen man til slutt nevner i forbifarta. Fokuset må hele tiden være hva du kan løse for kunden – ikke hvilke tjenester du tilbyr. Jeg sier dette fordi jeg ser veldig klare tendenser i hva folk søker etter i Google. De leter ikke etter en advokat, de leter etter en løsning på et problem. Det er dette problemet du skal konsentrere deg om å gi gode løsninger på – ikke hva tjenesten din dreier seg om.

En advokat løser juridiske problemer. Han kan for eksempel bygge opp en artikkelsamling rundt et enkelt felt innen fagfeltet sitt. Dette kan så bli en fagportal hvor folk kan få hjelp med og snakke om problemer knyttet til spesifikke problemer. Juridisk.no er en slik fagportal i likhet med advokat oslo som lykkes godt med å selge tjenestene som de dyktige advokatene hos Fram Advokater faktisk leverer. Juridisk.no snakker omtrent ikke i det hele tatt om firmaet, fordi det er ikke dette folk er opptatt av.

Et annet eksempel du kan se på er en portal vi har bygd opp sammen med et firma i Egypt som heter Food from Egypt. Igjen vil du se at det snakkes omtrent ikke om firmaet på sidene – men det fokuseres på hva firmaet kan hjelpe til med i forbindelse med dyrking av mat etter kunders spesifikasjoner i Egypt samt at de kan hjelpe til i forhold til å importere frukt, grønnsaker, nøtter og urter som produseres i landet.

Fokuser din markedsføring rundt hvilket problem du kan løse for kunden, så kommer tingene rundt tjenesten av seg selv.

Tenk over: Hva søker folk etter når de trenger en rørlegger? Søker de etter rørlegger eller søker de i heller etter hva de skal gjøre med sin tette do? Om du kan gi konkrete tips og god, fagmessige råd til hvordan man kan få igang doen igjen, er det veldig sannsynlig at vedkommende vil huske deg neste gang noe mer omfattende skjer som det virkelig trengs en rørlegger for å fikse. Det er også sannsynlig at når han snakker med naboen som har samme problem med utslagsvasken, så vil den du hjalp gratis anbefale sin nabo å ta kontakt med deg.

PS! Jeg elsker utfordringer.

Om du har en tjeneste på lager som du ikke kan se for deg hvordan den kan markedsføres, gi meg en kort forklaring i kommentarfeltet under, så skal jeg se om jeg ikke kan finne en innfallsvinkel som kan fungere.

Godt Nytt År forresten til alle våre kunder som leser dette! 2016 blir et spennende år tror jeg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring