Hvordan markedsføre seg selv på internett

Hvordan markedsføre seg selv på internett er en aktuell problematikk for firmaet, selskapet, organisasjonen eller deg selv.

Spørsmålet må ses i sammenheng med hva som er hensikten med å markedsføre seg selv, og hva du har å oppnå. Om du driver en kommersiell virksomhet er det jo en klar sammenheng mellom hva du får inn av bestillinger av varer eller henvendelser, og hva du bruker på å oppnå akkurat dette.

6 tips for å markedsføre seg selv på internett

Pass på at du har en bra hjemmeside som har maksimale sjanser for å komme høyt på Google

Jeg anbefaler her å se nærmere på WordPress som er det mest optimale verktøyet vi kjenner til for gode plasseringer i Google.

Bruk tid og innsats på å gjøre hjemmesiden så fullstendig som mulig

Se for deg at du tilfeldig kommer inn på hjemmesiden din, og ikke kjenner til firmaet eller personen bak. Still deg selv spørsmålet: Har jeg gitt tilstrekkelig informasjon om mitt produkt eller min tjeneste til at en tilfeldig person kan bestemme seg for å bestille produktet eller tjenesten? Selv ser jeg alltid for meg en av Ivar Løge sine postordreannonser som han var så kjent for på nittitallet. I kurset han skrev gjentok han mange ganger: “Vil annonsen din kunne erstatte en selger?”. Den samme regelen gjelder her. Hver enkel side med beskrivelser av produkt eller tjeneste på hjemmesiden din fungerer som en annonse gjør i kupongheftene. Forskjellen er at du har plass i massevis, slik at du trenger ikke pine inn alt du vil ha med i “annonsen” din innenfor 5 centimeter.

Skaff til veie lenker

Når alle sider er “perfekte”, må du sette i gang med den tyngste delen av jobben – skaffe til veie andre nettsteder som lenker inn til hver enkel undersiden med søkeordet eller søkefrasen du ønsker å komme til toppen av søkeresultatene for. Jeg mener med dette ikke Facebook-likes eller Twitter retweets. Du trenger lenker fra andre folk sine nettsider. Om du har vanskeligheter med å få dette til, kan vi gjøre det for deg gjennom vår tjeneste lenkebygging.

Finn ut hva folk søker etter

Før du setter i gang med punktet over, trenger du å vite hva folk søker etter. Dette finner du lettest, raskest og billigst ut med å kjøre en AdWords-kampanje som du tester søkeord. Å jobbe seg til topps i Google for så å oppdage at ingen søker på de ordene du topper resultatlistene for er bortkastet tid og energi. testingen av søkeord bør du gjøre selv. Det er du som best kjenner bransjen din, ikke et konsulentfirma som jobber med AdWords (som oss i Devenia for eksempel).

Sosiale medier

Sett i gang med å få folk til å like siden din i Facebook, Twitter og alle andre sosiale medier du kan komme på. Pass bare på at du ikke ender opp med å terrorisere vennen dine med masing. Du skal bare gjøre de oppmerksom på at du har en hjemmeside, og så er det opp til de å bestemme selv om de liker den eller ikke.

Jeg ville skrevet noe slikt som: “Trenger tilbakemeldinger på den nye hjemmesiden min. Ville du anbefalt denne siden videre til noen, eller har jeg bommet helt?” Dermed kan du samtidig samle inn nyttige tips til hva som er bra eller dårlig med hjemmesiden.

Fagforum og andre plasser folk ferdes på nettet

Bli aktiv i fagforumer på- eller utenfor nettet og inkluder adressen til hjemmesiden din i signaturen. IKKE spam folkene i forumet. Bli en fagressurs ved å dele med din fagkunnskap til andre. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig det er å ikke falle for fristelsen til å “gjøre oppmerksom på” den fine hjemmesiden din. Glem aldri at det er bare du som er brennende interessert i din egen hjemmeside. De andre er interessert i sine. Interessen for din hjemmeside eller ditt firma oppstår når de innser at du kan løse noe for de. Ikke før.

Har jeg glemt noe vesentlig her? Er du enig eller uenig?

Bruk kommentarfeltet under for å si din mening.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

small_c_popup.png

Få flere henvendelser til ditt firma

La oss snakke sammen om internettmarkedsføring